De prestatie van je website testen: zo doe je dat

De prestatie van je website testen: zo doe je dat

Martin

Door Martin

Er zijn verschillende tools die je helpen om de prestaties van je website te meten en daarmee te verbeteren.

Martin: “Om de prestatie van je site te meten, zijn vooral de snelheid en de user experience van belang. Daar krijg je aparte scores en een eindscore voor. We hebben allerlei tools om dat te meten. Daarnaast zijn ook de mobiele prestaties heel belangrijk tegenwoordig, want negen van de tien mensen komen via een telefoon op je website. Prestaties worden ook gemeten qua bezoekersgegevens en conversie, daarmee wordt bedoeld dat je met Google Analytics kunt kijken hoe je site presteert. Hoe lang blijven mensen op welke pagina? Hoeveel links klikken ze aan? Zijn er advertenties aangeklikt en zo ja, welke? Daarmee kun je zien hoe goed je site presteert.”

Stresstest

Daarnaast zijn de stresstesten van belang. Met deze test wordt bekeken hoeveel bezoekers je site en de server aankunnen. “De prestaties van een webserver kunnen op een aantal verschillende manieren worden uitgedrukt, waaronder het aantal verzoeken dat binnen een bepaalde tijd wordt gedaan, de latency-responstijd voor elke nieuwe verbinding of aanvraag of de doorvoer. Latency staat voor de vertraging tussen het moment waarop je een actie uitvoert en het resultaat daarvan. Hoe lager de latency, hoe beter. We hebben een aantal tools om dat te meten. Locust en Apache JMeter zijn de bekendste.”

Regelmatig testen

Het is belangrijk om de tests met enige regelmaat uit te voeren. Martin: “Als je je site net lanceert, krijg je een soort ‘beginscore’ voor de prestatie. Na verloop van tijd kunnen die scores natuurlijk veranderen, dus het is zaak om die informatie up-to-date te houden en vaker te doen dan één keer. Dan kun je ook meten of wijzigingen die je hebt doorgevoerd iets hebben opgeleverd.” Er staat geen maat voor de frequentie van het testen. “Maar als je je site twee keer per maand updatet, test ‘m dan bijvoorbeeld één keer per maand.” Het is dus afhankelijk van de frequentie van updates en andere ontwikkelingen.

In binnen- en buitenland

Een ander prestatiepunt om te checken is of je site overal ter wereld even goed presteert. “Werkt ie vanuit Nederland? Vanuit Duitsland? Amerika? En zo ja, hoe snel is ie? Verandert er veel? Hoe zijn de responstijden? Daarvoor gebruiken wij onder andere de tool Pingdom. Het kan zijn dat dezelfde pagina in het ene land sneller laadt dan in het andere land. Voor organisaties en bedrijven die wereldwijd werken, is het wel belangrijk om die snelheid zo hoog mogelijk te houden. Je kunt dan overwegen om een Content Delivery Network (CDN) te implementeren. Dit is een netwerk van extra serverknooppunten, verspreid over de hele wereld. Dat garandeert snellere responstijden en minder vertraging.”

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op als je meer wil weten over de snelheid en andere prestaties van je website!

Wil je meer weten?
Bel ons gerust
010-5065520

But wait!

There's more!

Meedenken zorgt voor geweldige resultaten
Meedenken zorgt voor geweldige resultaten

Goed en regelmatig contact met je klanten: een voorwaarde om je te kunnen verplaatsen in […]

Waarom automatische back-ups en updates zo nodig zijn
Waarom automatische back-ups en updates zo nodig zijn

Allereerst is het een goede idee om back-ups en updates automatisch te doen en te […]

Nieuwe dingen maken: dat maakt ons blij
Nieuwe dingen maken: dat maakt ons blij

Een probleem oplossen voor een van onze klanten: een groter plezier bestaat er haast niet. […]